Téma rostlinné biomasy a její fotosyntetické produkce ve výuce přírodopisu z pohledu žáků a učitelů ZŠ
Abstrakt
Tato práce přináší výsledky výzkumu, jenž se zaměřuje na úroveň znalostí žáků osmých a devátých tříd základních škol a víceletých gymnázií o rostlinné biomase a její fotosyntetické produkci ve výuce přírodopisu. Tento výzkum byl realizovaný na jednom víceletém gymnáziu a na čtyřech základních školách. Bakalářská práce také řeší pohled učitelů a jejich přístup k vyučování tohoto tématu. Úvodní část práce je věnována tématu rostlinná biomasa a fotosyntetické produkce. Práce se dále věnuje problematice miskoncepcí, které za pomoci vyučujícího a jeho přístupem k výuce může tyto mylné představy odstranit. Práce se také věnuje zařazení téma fotosyntézy do výuky na základních školách a nižších víceletých gymnáziích s ohledem na didaktické učebnice. K závěru práce jsou zmíněny výsledky respondentů z řad učitelů i žáků zjišťované pomocí dotazníkového šetření provedeného na pěti školách. Výsledky ukazují, že úroveň znalostí téma biomasy a její fotosyntetické produkce je poměrně nízká. Lze tedy usuzovat, že důvodem může být abstraktnost tohoto téma a žáci nejsou schopni si tuto problematiku představit a správně ji pochopit.