Využití standardů kvality sociálních služeb v praxi
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá tématem standardů kvality sociálních služeb v domovech pro
seniory. Cílem předkládané práce je popsat význam standardů z pohledu zaměstnanců
vybraných domovů pro seniory. Dílčím cílem je zjistit, jaké je povědomí těchto
zaměstnanců o standardech kvality sociálních služeb.
Práce zodpověděla stanovené výzkumné otázky týkající se významu standardů kvality
sociálních služeb pro zaměstnance vybraných domovů pro seniory a současně vztahující
se k povědomí těchto zaměstnanců o standardech. Pro dosažení výsledků byla zvolena
kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného
rozhovoru. Rozhovory byly realizovány s pracovníky z řad managementu organizací
a s pracovníky v sociálních službách. Pro analýzu dat byla využita metoda zakotvené
teorie. Ke kódování získaných informací byl využit program Atlas.ti 7.
Z výsledků výzkumu vyplynulo, že pro pracovníky managementu organizací představují standardy kvality významné dokumenty, o které se mohou při své práci s klienty opřít. Současně vnímají zásadní vliv těchto dokumentů na kvalitu poskytovaných služeb. Oproti tomu dotazovaní pracovníci v sociálních službách nevnímají zásadní vliv standardů na kvalitu poskytovaných služeb. Standardy pro ně většinou představují časově náročnou administrativu, která je ochuzuje o čas věnovaný přímé péči. Nejpřínosnějším standardem je podle nich standard č. 5, ve kterém spatřují smysl a přínos pro práci s klienty. Aktualizací standardů se tito zaměstnanci neúčastní, jsou pouze seznámeni s jejich výslednou podobou. Tyto skutečnosti přímo ovlivňují povědomí a názor pracovníků v sociálních službách na standardy kvality.
Výsledky výzkumného šetření diplomové práce mohou posloužit jako podpůrný materiál
k upevnění povědomí zaměstnanců domovů pro seniory o významu standardů kvality
sociálních služeb.