Edukace pacienta s kolostomií
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na postup a přínos poznatků při edukaci pacienta s kolostomickým vývodem z pohledu sester a z pohledu kolostomiků. Bakalářská práce se dělí na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou.
Cílem práce bylo zmapovat edukaci pacientů s kolostomií. K tomu bylo využito kvalitativní šetření prováděné pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sestrami pečujícími o kolostomiky a samotnými pacienty s kolostomií. Rozhovory byly se souhlasem informantů zaznamenávány na diktafon, následně doslovně přepsány a zpracovány pomocí otevřeného kódování metodou "papír tužka".
Z výsledků vzniklé pomocí šetření ve výzkumném vzorku sester, vyplývá, že odpovědi dotazovaných jsou si podobné. Sestry se shodly, že mají možnost se účastnit vzdělávacích seminářů zaměřených na kolostomii. Samotná edukace je sestrou prováděna formou teoretickou a praktickou. V rámci edukace sestry provádějí výměnu kolostomického sáčku s teoretickým výkladem týkajícím se pomůcek a přípravků. Postupně se kolostomik osamostatní a výměnu provádí sám. Po celou dobu edukačního procesu nechávají sestry pacientům prostor na otázky a následně s nimi diskutují.
Výsledky u dotazovaných jedinců s kolostomickým vývodem ukázaly, že v edukačním procesu došlo ke shodě u formy edukace, která byla tvořena teoretickou a praktickou částí. Všichni dotazovaní se shodli na velkém množství informací, které byly podávány najednou, a možnosti klást otázky edukátorovi. V roli edukátora byla zmiňována stomická sestra, ale v některých odpovědích bylo vzpomenuto na úsekovou sestru či personál daného oddělení. Dále dotazovaní kolostomici uvedli, že k průběhu edukačního procesu neměli žádné závažné připomínky.
Tato bakalářská práce by mohla být užitečná pro budoucí stomasestry a studenty edukující pacienty s kolostomií.