Supervize odborných praxí u studentů sociálních oborů na ZSF JU
Abstrakt
Budoucí sociální pracovníci se setkávají se supervizí již během svého studia. Účelem zavedení
supervize do praktické výuky je podpora studentů v naplňování cílových charakteristik profilu
absolventa. Student získává vlastní zkušenosti se supervizí jako s jedním z klíčových prostředků
rozvoje svých odborných kompetencí.
Cílem práce je zmapovat názory studentů sociálních oborů ZSF JU na supervize odborných
praxí realizovaných během studia. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, se
stratifikovaným výběrem, kdy studenti byli oslovováni přes mluvčí ročníku, a metoda
ohniskové skupiny se studenty sociálních oborů na ZSF JU. Vyhodnocování dat proběhlo
metodou otevřeného kódování a následnou kategorizací dat.
Studenti vnímají školní supervizi jako užitečnou pro jejich další rozvoj. Bylo zjištěno, že
zkušenosti studentů jsou velice rozdílné. Jedna skupina studentů by ráda, aby se jim měnili
supervizoři během studia a aby měli před začátkem nástupu na praxe výuku předmětu
supervize. Druhá skupina studenů by byla naopak ráda, aby se jim supervizoři tolik neměnili a
dokázali si vytvořit se supervizorem důvěru. Všichni studenti se shodli na tom, že supervize
mají smysl již během studia. V případě, že by jim supervizor neuděloval zápočet, ale uděloval
by jim ho například koordinátor praxe, by pro ně měly supervize větší smysl, neboť by neměli
ze supervizora respekt a mohli se mu svěřit s případnou situací, která je zarazila nebo rozhodila
na praxi.