Edukace sestrou v primární péči pacientů trpícími chronickým onemocněním
Abstrakt
Tato bakalářská práce se věnuje edukaci sestrou v primární péči pacientů trpícími chronickým onemocněním, a to konkrétně diabetem mellitem, hypertenzí a obezitou u dětských pacientů. Práce se skládá ze dvou částí, a to z teoretické a empirické. Teoretická část se nejprve soustředí na edukaci jako takovou, základní pojmy, proces edukace, projektování a přípravu na edukaci, realizaci a hodnocení. Dále se věnuje primární péči, jejím cílům a rozsahu, a nakonec edukaci u diabetu mellitu, hypertenzi a obezitě u dětských pacientů.
Empirická část byla realizována formou kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů se sestrami z ordinací praktického lékaře pro dospělé a z ordinací praktického lékaře pro děti a dorost. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem sestry v primární péči skutečně edukují pacienty s vybraným chronickým onemocněním. Rozhovory byly zrealizovány dle předem připravených otázek, kterých se sestry zúčastnily. Výzkumný soubor byl tvořen pěti sestrami z ordinace praktického lékaře pro dospělé a pěti sestrami z ordinace praktického lékaře pro děti a dorost. Výsledky výzkumného šetření byly kategorizovány do sedmi kategorií.
Výsledek výzkumného šetření poukazuje na to, že edukace je nejčastěji prováděna ve formě krátkého rozhovoru, doporučení a následném vydání informačních letáků. Zda jsou tyto letáky účinné a pacienti si je opravdu vezmou domů a prostudují je, na to už se sestry nemohou spolehnout.
Výsledky práce mohou sloužit jako pomůcka pro orientaci v edukaci pacientů s chronickými onemocněními. Mohou být přínosem pro sestry v primární péči a také mohou sloužit jako informační materiál pro veřejnost.