dc.contributor.advisor | Mrkvička, Tomáš | |
dc.contributor.author | Zlámalová, Klára | |
dc.date.accessioned | 2021-11-24T14:27:18Z | |
dc.date.available | 2021-11-24T14:27:18Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-04-30 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/6056 | |
dc.description.abstract | Ve své bakalářské práci se věnuji relativně novému směru - behaviorální ekonomii.
Stručně vysvětluji základní myšlenky, krátce popíši historii. Poté se zaměřuji na konkrétní
problém a fenomén bonusu. Vysvětluji pojem zdarma, jak vidí jeden
z představitelů behaviorální ekonomie - Dan Ariely celý tento problém, ten tvrdí, že lidé
jsou slovem zdarma doslova omámeni. Tuto myšlenku jsem testovala pomocí dotazníkového
šetření.
Pomocí dvou typů dotazníků jsem zjišťovala, zda na lidi má vliv přítomnost, nebo
absence bonusu v podobě drobného předmětu zdarma. Lidé v dotazníku vybírali ze
dvou předmětů. V jednom typu dotazníku bonus nebyl nabízen, ve druhém jsem k jedné
nabídce přidala bonus v podobě pera zdarma a sledovala změny v rozhodování a preferencích
spotřebitelů.
Celkem jsem měla zodpovězených 205 dotazníků, ze kterých jsem poté pomocí programu
STATISTICA vyhodnocovala hypotézy. Snažila jsem se odpovědět, zda pohlaví,
vzdělání, pracovní zařazení a bonus ovlivňují rozhodování lidí na trhu. V mém experimentu
jsem pomocí zamítnutí hypotézy mohla poukázat pouze na vliv pohlaví na rozhodování.
Muži a ženy často vybírali jinou nabídku.
Pozitivní vliv bonusu se v mém pokusu nepotvrdil. Naopak lidé častěji volili nabídku,
ke které bonus nabízen nebyl, v případě, že měli k vyplnění dotazník s přítomností
bonusu, než když k vyplnění dostali dotazník bez přítomnosti bonusu. | cze |
dc.format | 37 s. + 4 s. příloh | |
dc.format | 37 s. + 4 s. příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | behaviorální ekonomie | cze |
dc.subject | klasická ekonomie | cze |
dc.subject | zdarma | cze |
dc.subject | bonus | cze |
dc.subject | rozhodování
spotřebitele. | cze |
dc.subject | behavioral economics | eng |
dc.subject | classical economics | eng |
dc.subject | gratis | eng |
dc.subject | bonus | eng |
dc.subject | consumer decision. | eng |
dc.title | Behaviorální ekonomie - jak drahý je bonus. | cze |
dc.title.alternative | Behavioral economics - how expensive is a bonus. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 27759 | |
dc.description.abstract-translated | In my bachelor thesis I focused on a relatively new field - behavioral economics. I
tried to explain the main ideas concisely, I briefly described a history. Then I focused on
the concrete topic and phenomenom - a bonus. I descibed the concept of the word ?gratis?,
I wrote down the way how one of the behavioral economists - Dan Ariely see the
whole problem, he claims that people are literally dazed by the word ?gratis?. I have
been tested this idea through the using of questionnaires.
35
With using of two types of questionnaire I have researched if people are affected by
bonus. If there are some changes in decisions of people when there is or it is not a free
small product as a bonus. In my questionnaires people have chosen one object from two
offered. In first type of questionnaire there was no bonus, in the second type there was
added a pen for free as a bonus to one from the offered objects and I observed the changes
in preferences of consumers.
In total I collected 205 answered questionnaires and then I have evaluated the hypothesis
using a software STATISTICA. I tried to answer if consumers´sex, level of education,
job situation or a bonus have some influence on consumers´making decisions on
the market. In my experiment I only found that sex has some influence on consumers.
Men and women often have chosen different offer.
I can´t verify positive influence of added bonus on consumers´ decisions. On the
other hand, people have chosen the object without the added bonus more often, when
they got the type of questionnaire without bonus than when they got the second type -
with added bonus. | eng |
dc.date.accepted | 2013-05-28 | |
dc.description.department | Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Finanční a pojistná matematika | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Ekonomická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Aplikovaná matematika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |