Edukační činnost sestry u chronicky nemocného dítěte
Abstrakt
V dnešní době počet dětí s chronickým onemocněním velice stoupá. K tomu, aby byla léčba a kvalita života dítěte s chronickým onemocněním na co možná nejvyšším stupni, je velice důležitá právě edukace sestrou. Edukaci v ošetřovatelství můžeme nazvat odbornou zdravotnicko-pedagogickou činností, jejímž cílem je dosažení plného zdraví nebo alespoň co nejvyšší míry soběstačnosti nemocného. Tato práce je zaměřena na edukační činnost sestry u chronicky nemocného dítěte. Bakalářská práce má část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na edukaci sestrou, její metody a zásady, na význam edukace, úlohu sestry v dětských odborných poradnách, dále na nemoc, rodinu s chronicky nemocným dítětem a na některá endokrinologická, nefrologická, neurologická, alergologická a gastroenterologická chronická onemocnění a na edukaci u těchto onemocnění. V praktické části jsou zaznamenány výsledky výzkumného šetření. Pro tuto bakalářskou práci byl zvolen kvalitativní výzkum, který probíhal formou rozhovoru se 4 sestrami z odborných poraden dětského oddělení ve Strakonicích - endokrinologie, neurologie, alergologie a nefrologie a se 2 sestrami z náhodně vybraných soukromých odborných poraden - gastroenterologie a alergologie v období březen - květen. Cílem práce bylo zmapovat nejčastější problémy v edukaci u chronicky nemocného dítěte z pohledu sestry, zjistit specifiku edukace u konkrétního onemocnění, a zda sestry přizpůsobují edukační plán věku dítěte. Byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Jaké jsou nejčastější problémy v edukaci u chronicky nemocného dítěte z pohledu sestry? Jaké specifické zásady edukace jsou prováděny u konkrétního onemocnění? Spolupracují sestry při edukaci dítěte s rodiči? Přizpůsobují sestry edukační plán věku dítěte? Podle poskytnutých rozhovorů, které jsou pro přehlednost zaznamenány v kazuistikách a v tabulkách, bylo zjištěno, že sestry největší problém vidí v nespolupráci jak dítěte, tak i jeho rodičů, dále málo času k provádění edukace. U různých onemocnění jsou nejčastěji použity individuální přístup, názornost, soustavnost a také zpětná vazba. Cíle práce byly splněny a výzkumné otázky zodpovězeny. Dále z šetření vyplynulo, že sestry neprovádějí záznam o edukaci, což velmi důležité. Výsledky této práce mohou být použity ke zlepšení edukační činnosti sester u chronicky nemocných dětí a ke zdokonalení edukačních technik, které mohou sloužit ke kvalitnějšímu proškolování dětských pacientů a jejich rodičů a tím i k lepší kompenzaci chronické choroby dítěte.