Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie na Českobudějovicku
Abstrakt
VOMÁČKOVÁ J. 2015: Hodnocení ve výuce přírodopisu a biologie
na Českobudějovicku. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. České Budějovice. 39 s.
Hodnocení představuje významnou součást všech výchovně-vzdělávacích
činností. Z tohoto důvodu je velmi často diskutovaným tématem nejen v akademické sféře, ale i u učitelů v praxi, zejména z hlediska efektivity a adekvátnosti jednotlivých hodnotících metod ve vztahu ke konkrétním předmětům.
Cílem této bakalářské práce bylo pomocí dotazníkového šetření mezi žáky
druhého stupně základních škol a gymnázií na Českobudějovicku monitorovat současně využívané hodnotící metody v hodinách přírodopisu. Z výsledků vyplynulo, že nejvíce užívanou formou je sumativní hodnocení, při kterém se učitelé zaměřují zejména na znalosti pojmů, fakt a definic. Při výuce přírodopisu a biologie se často zavádějí nové aktivizující metody, při kterých je však náročné hodnotit práci žáků. Východisko pro hodnocení žáků při těchto aktivitách by mohlo představovat formativní hodnocení. V části dotazníku sledující osobní zkušenosti a názor respondentů na tento hodnotící přístup bylo zjištěno, že jej samotní žáci považují za více motivující a přínosnější než klasické sumativní hodnocení.