Agroturistika jako trvale udržitelný způsob zemědělského hospodaření v podhorských a horských oblastech
Abstrakt
Cílem bakalářské práce bylo jednak analyzovat poptávku po agroturistice v horských a podhorských oblastech, výběr vhodné oblasti zaměření vyhovující poptávce účastníkům cestovního ruchu a zároveň dané oblasti z hlediska zemědělského hospodaření. A nakonec vyhledání možností financování s pomocí dotací a specializovaných fondů.
Z dotazníkového šetření je patrné, že podnikatel se může zaměřit na mladé lidi s dětmi a lidi středního a staršího věku.
Z hlediska zájmu o aktivitu na dovolené dosáhla agroturistika pouze 5% z celkového výčtu aktivit, avšak může se podílet na poskytování doprovodných služeb u atraktivnějších aktivit. Mezi nejlákavější patří poznávací turistika, pěší turistika a cykloturistika.
Jako nejvhodnější oblast zemědělského hospodaření, která by se mohla stát ''turistickou atrakcí'' se mi jeví přímý prodej zemědělských výrobků a potravin zákazníkovi, případně jejich výrobou a pěstováním plodin. Nabídka může být doplněna i o ukázky řemeslného díla a péči o hospodářská zvířata.
Zemědělec se musí chovat tak, aby svým počínáním neničil okolní krajinu, naopak se musí snažit ji zlepšovat, protože je to jeden z hlavních faktorů venkovské turistiky. Dalším faktorem jsou lidé. Vstřícný, milý a odborný přístup dovedou zákazníka ke spokojenosti a to pak zaručí, že se vrátí, případně doporučí farmu svým známým, což je jedna z nejlepších forem reklamy.
Propagace je dalším faktorem, kterým je možno zapůsobit na okolí. Důležité je směřovat reklamu správným směrem. Nejjednodušším způsobem je spolupracovat s odbornými organizacemi
Protože roste zájem o rozvoj venkova, projevuje se snaha podpory zemědělského hospodaření a zkvalitňování života ve venkovských oblastech. Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo pro místní rozvoj, ve spolupráci s Evropskou unií, nabízí širokou šálu možností čerpání finančních podpor pro regiony, které pak mají v kompetenci přerozdělování financí a také pro samotné podnikatele.