Interdisciplinární výuka v prostředí školních zahrad na primárním stupni základních škol
Abstrakt
Hlavním cílem práce je zhotovení nabídky vzdělávacích aktivit pro primární stupeň základních škol, které budou využitelné v prostředí školní zahrady. Zároveň v nich budou uplatněny mezipředmětové vztahy. Výběr témat probíhal na základě analýzy Rámcového vzdělávacího programu a učebnic nakladatelství FRAUS. Součástí šesti okruhů vzdělávacích aktivit jsou podrobné pokyny k realizaci, pracovní listy a další didaktické pomůcky.
Všechny aktivity byly ověřeny přímo na školní zahradě ZŠ Horka-Domky, Třebíč. Na testování participovali žáci třetího a pátého ročníku ZŠ. Úspěšnost byla vyhodnocována systémem pre-test (test vstupních znalostí) a post-test (test výstupních znalostí), realizovaný před výukou a týden po ní. U výtvarné výchovy byl použit dotazník s otázkami na oblíbenost hodiny a spokojenost s vlastním výtvorem.
Z výsledků vyplývá, že vstupní znalosti žáků byly na velmi vysoké úrovni. Největšího zlepšení dosáhli u vzdělávacích aktivit zabývajících se anglickými slovíčky a měřením. Dle dotazníku byla hodina výtvarné výchovy hodnocena jako zábavná. Žáci oceňovali práci ve venkovním prostředí.